Tags

,


Azt mondják, hogy a külcsín legalább annyira fontos, mint a belbecs. Egy webáruház megjelenése, elrendezése legalább annyira meghatározza, mennyien vásárolnak nálunk, mint az, hogy hogyan működik. Sőt…

A látogató az oldalnak sokkal hamarabb látja a küllemét, és az elrendezettségét, mint azt, hogy van-e benne szűrési rendszer, vagy, hogy jó-e a kategória elrendezés, netán megnyerőek-e a termékleírások. Így elengedhetetlen, hogy az áruház megjelenésével is foglalkozzunk.
Ha a hibákból tanulni lehet, úgy a legjobb másokéból tenni ezt, hiszen bennünket már így nem érhet kár. E megfontolásból gyűjtöttünk össze egy csokorra valót a legalapvetőbb hibákból.

1. Nem túl bizalomgerjesztő

Hiába „felszerelt” az áruházunk, hiába van telezsúfolva mindenféle funkcióval, ha a dizájnra egyáltalán nem adunk. Ha az oldalunk úgy néz ki, mint egy ’90-es évekbeli teletext, vagy csak egyszerűen olyan, mint ami szétesni készül, már sokat vesztettünk.

Így nemhogy a vásárlásig, de még a kosárba rakásig sem jut el a reménybeli vevő, mert kétszer meggondolja, hogy aki ennyire foglalkozik a webáruházával, attól érdemes-e rendelnie. Még akkor is ezt teszi, ha amúgy minden más rendben van. Ő ugyanis ezt nem tudja. Csak arra támaszkodhat, amit lát.

2. Ami fontos, nem látszik …

Egy oldal külsejének megtervezésénél, átgondolásánál sokan elfelejtik, hogy a színek, a megjelenés, de még a formák is eszközök. Segítségükkel nem csak a márkát építhetjük, hanem az oldalon való tájékozódást, magát a vásárlást is kényelmesebbé tehetjük.

A legrosszabb, amit az áruházunkkal tehetünk, hogy a legfontosabb elemeket eljellegtelenítjük, vagy úgy elrejtjük, hogy a reménybeli vásárlók mindenhova klikkelnek, de oda pont nem. Ennél is lehet rosszabb, ha az oldal tele van bannerekkel és hirdetésekkel, amelyek vonzzák a szemet. El a termékről, a kosárba gombról, és így a vásárlástól.

3. … de ami nem fontos az igen

Az előző pont ellentéteként gyakran előfordulnak olyan elemek, amelyek szó szerint a látogató arcába másznak, de ezen túl semmire sem jók.

Nagy szövegek, amelyek akcióra hívják fel a figyelmet, de nem vezetnek sehova? Felugró ablakok, amelyeknek nem kattintható a tartalma? Ha nem vezetik tovább a vásárlót, nem kattinthatóak, nem sarkallnak további vásárlásra, akkor semmi értelmük. Csak azért, mert jól néz ki, még nem kell, hogy elnyomja az oldal célját, és a termékeket.

Ugyanezt a hibát többféleképpen is elkövethetjük. Teleaggathatjuk a különféle képi elemekkel az oldalt, vagy egyszerűen csak minden fontosnak (vélt) szöveget mindig mindenhol kiírunk.

Ilyenkor a vásárlók, főleg azok, akik nem rutinosak, nem tudnak majd semmilyen – az oldal és a saját tapasztalataik szerint fontosnak vélt – elemre sem kattintani, így összezavarodnak, ezzel vészesen lecsökkentve annak az esélyét, hogy egyáltalán elkezdik a vásárlást.

4. Túl sok banner, külső link

A figyelem megtartása, és a vásárló rávezetése a termék megvásárlására elég fontos, és kellően nehéz feladat. Nincs rosszabb, mint amikor ezt a figyelmet a vásárló elveszti azért, mert a termék alatt, felett, mellett, az oldalról elnavigáló linket talál, amelyek sokkal látványosabbak, mindenféle színben pompáznak.

Ennél már csak az a rosszabb, ha mindenféle más oldalakra, esetleg más webáruházra mutató linkeket helyezünk el mindenféle „kölcsönös” megegyezés alapján. Vagy egyszerűen az oldalunkra kiteszünk egy Google Adwords hirdetéseket megjelenítő dobozt, mert az is hozhat pénzt. A webáruházunk célja az, hogy minél többen legyenek, akik a termékeinket nézegetik, és közülük a lehető legtöbben vásároljanak is. Ettől a céltól ne tántorítsuk el őket! Minden olyan link, banner, reklám, ami ezt akadályozza, eltávolításra érett.

5. Idegesítő elemek

A nagyon túldíszített webáruház inkább okoz fejfájást, mint sok vásárlást. Fokozottan igaz ez bármilyen animációra, fontosabb funkció nélküli mozgó elemre. Fontos tudni, hogy a mozgás nagyon figyelemfelkeltő. Éppen ezért három esetben használjuk:

a, Videó. Manapság egyre több termékoldalon találkozni beágyazott videóval. Ez úgyis akkor indul el, amikor a látogató rákattint (ellenkező esetben nagyon idegesítő).

b, Banner váltáskor. A nagy akciókat, újdonságokat ma már bevett szokás bannerrel jelezni. Egy helyen így több tartalom is megjelenhet, és a mozgás pont kellően ráirányítja a figyelmet. (De az is általában a főoldalon, egy helyen található.)

c, Valamilyen, a látogató által végzett esemény hatására történik mozgás. Ilyen a kategória szétbontás, vagy egy kinyíló kereső, melyeket az egér rájuk pozícionálásával érhetünk el.

Összefoglalás

Egy online boltban a harsány, funkció nélküli elemek nem igazán érik el a céljukat. A webáruházak világa nagyon gyorsan változik, igazodik az online vásárlók igényeihez, ezért a a trendeket érdemes figyelemmel kísérni.

Viszont ne felejtsük el, hogy a megjelenés is eszköz, amely abban segít, hogy áruházunk emlékezetes maradjon a látogatók számára, illetve vásárlásra, sőt újbóli vásárlásra sarkallja őket.

TIPP: amennyiben többet szeretne tudni arról, hogyan alakítsunk ki vásárlás-ösztönző módon egy webáruházat, úgy jöjjön el az Ecommerce Expo-ra, ahol gyakorlatias tippeket kaphat válogatott UI/UX szakemberektől.

Forrás:
Az Ecommerce Expo csapata

Advertisements