Tags

, ,


Mindenkinek van Én márkája. Akár akarja, akár nem. Az Én márka az, amit akkor mondanak rólunk, amikor kimegyünk a szobából. Az, hogy létezik-e a személyes márkánk, nem a Mi döntésünk. Előbb-utóbb mindenki a legfontosabb személyiségjegyeink alapján fog azonosítani bennünket. Sokan gondolják, hogy a személyes márka kizárólag a hangos, extrovertált, „értékesítő típusú” emberek privilégiuma, akik széles mosollyal igyekeznek folyamatosan a központban lenni. Ez azonban tévedés. Személyes márkája mindenkinek van, a márkaértékek pedig lényegesen összetettebbek és kifinomultabbak lehetnek, mint az az első pillantásra tűnhet. Hamlet óta tudjuk, hogy mindenki pótolható. Vannak azonban, akik kicsit nehezebben pótolhatóak a többieknél, ezért érdemes tudatosan felépíteni a saját márkánkat, hogy ezek az értékek ne adottságként szálljanak ránk, hanem az általunk megválasztott tulajdonságokból álljanak össze. A márkaértékek következetes képviselése pont erre szolgál: munkahelyi környezetben is megkülönböztethetővé, egyedivé tesz, és biztosítja, hogy senki ne kérdezze meg velünk kapcsolatban: ő vajon mit keres a csapatban?

Míg egyeseknek – különösen az extrovertált személyiségtípusba tartozóknak – adottság, hogy melyek azok a legfontosabb tulajdonságok, amik alapján a többiek megítélik őket, mások csak komoly, tudatos munkával képesek valódi személyes márkát építeni maguknak. Mindkét esetben érdemes azonban tudni, hogy a személyes márkánk alapvető értékei tudatosan alakíthatók.

Ahogy a legtöbb dolognál, a siker a személyes márka felépítésénél is nagyrészt a megfelelő önismereten múlik. Az ugyanis, hogy valaki tudatosan választja meg és építi fel a személyes márkájának az értékeit, távolról sem azt jelenti, hogy megpróbálja megvezetni vagy megtéveszteni a környezetét. Egy ilyen kísérlet szükségszerűen kudarcra van ítélve, hiszen előbb vagy utóbb, de az emberek észreveszik a csalást. Csak olyan értéket tudunk hosszú távon és hitelesen képviselni mások szemében, ami valójában is szerves része a személyiségünknek.

Nagyon oda kell figyelnünk arra, hogy az egyes személyiségjegyeink pozitív vagy negatív színben tűnnek fel mások szemében. Nagy különbség van aközött, hogy valakit csendesnek vagy átgondoltnak, visszahúzódónak vagy konfliktuskerülőnek könyvel el a környezete. Ugyanígy az sem mindegy, hogy a beosztottak határozottnak vagy erőszakosnak látják-e a főnököt. A különbségek ugyan jelentéktelennek tűnhetnek, a személyes márkák világában azonban (hasonlóan a „valódi” márkákhoz) a sikert és a kudarcot sokszor csak apró részletek választják el egymástól.

A márkaértékeink és a személyiségünk közötti összhang alapfeltétel, azonban az is fontos, hogy a választott márkaértékeink egymással is harmóniában legyenek. Magától értetődő, hogy mindenkinek vannak jó és rossz napjai, és miközben egyik nap hasítunk a hatékonyságtól, addig egy más pillanatban hosszan szenvedünk egyetlen e-mail megválaszolásával. A személyes márka kialakításánál azonban az önellentmondásokat ki kell szűrni. Senki nem lehet egyszerre empatikus és agresszív, még akkor sem, ha egyszer ilyen, máskor pedig olyan a kedve. Ha a viselkedése alapján nem egyértelmű, hogy melyik értéket képviseli, akkor szinte elkerülhetetlen, hogy a környezete automatikusan a negatívum alapján fogja megítélni.

A márka értékei alapvetően a bizalomról szólnak, amit felépíteni hosszú időbe telik, de lerombolni egy pillanat műve lehet. Kritikus tehát, hogy a személyes márkánk értékeit minden szituációban következetesen és előre kiszámíthatóan képviseljük. Az emberek többsége szemében ugyanis elég egyetlen önellentmondás, és a hitelesség azonnal odavész.

A határozott főnök nem váltogathatja pillanatról-pillanatra a döntéseit (kivéve persze, a külső körülmények megváltoznak), a barátságos vezető pedig egyszer sem ordíthat magából kikelve a kollégáival. Ha ugyanis borul az értékrend, akkor a korábbi személyes márka sokkal több kárt okoz, mint amennyi hasznot hozott. Amikor a megbízhatóként elkönyvelt munkatárs hagyja cserben a csapatát, az sokkal nagyobb botrány, mintha az amúgy is link, de egyébként zseniálisan kreatív kolléga teszi azt meg. Az emberek szeretik tudni, hogy mire számíthatnak, és kegyetlenül büntetik, ha becsapva érzik magukat.

A sikeres márkaépítés csak a tudatosságon, a következetességen és a megfelelően kiválasztott értékrenden múlik.

Advertisements